MINGGU KETIGA : PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change:
A Case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri
pendidikan berbanding dengan kestabilan.
pendidikan berbanding dengan kestabilan.
JENIS PERUBAHAN
Mengikut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan
PERUBAHAN KE ARAH PENINGKATAN
Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu
dalam organisasi seperti:
- Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi.
- Memperkenalkan teknologi baru.
- Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan
komitmen & produktiviti staf.
PERUBAHAN STRATEGIK ORGANISASI
Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
- Mendefinisikan semula peranan organisasi.
- Perubahan nilai teras organisasi.
- Pembentukan semula misi.
- Perubahan struktur & strategi organisasi.
- Mendefinisi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab
& sistem ganjaran.
PERUBAHAN REAKTIF
Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan &
pihak berkepentingan (stakeholders) .
- Kepekaan pelanggan & stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
- Perubahan dari segi prosedur & cara layanan pelanggan hendaklah
dilakukan.
PERUBAHAN AKIBAT DARIPADA JANGKAAN
Perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi
kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu
diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan
diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan
kompetitif. Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
- Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul.
- Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas
kehendak pelanggan.
- Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
- Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan.
- Perubahan dalam trend tenaga kerja.
No comments:
Post a Comment